REGULAMIN CMENTARZA
- Właścicielem i administratorem cmentarza jest:
Parafia Rzymskokatolicka p.w. Św. Idziego Opata w Chotowie
Chotów 82, 98-345 Mokrsko
Tel. 664421606 - Osoby przebywające na terenie cmentarza zobowiązane są do zachowania powagi, ciszy, porządku i czystości.
- Pielęgnowanie grobów i ich najbliższego otoczenia należy do osób opiekujących się grobami.
- Na terenie cmentarza zabrania się:
- wprowadzania psów
- palenia papierosów i picia alkoholu
- wjeżdżania samochodami / bez zgody administratora cmentarza/
- stawiania ławek przy grobach / bez zgody administratora cmentarza/
- budowania kwietników przy grobach
- sadzenia oraz usuwania drzew i krzewów bez pozwolenia
- wszelkich czynności naruszających powagę tego miejsca
- Wszystkie czynności prowadzone na cmentarzu:
- pogrzeby
- ekshumacje
- kopanie grobów
- budowanie grobowców
- stawianie pomnikówwymagają pisemnego pozwolenia administratora cmentarza.
- Wykonujący usługę pogrzebową lub kamieniarską pozostawia po sobie pełen porządek wokół grobu (zabiera ze sobą ziemię i gruz ).
- Miejsce pochówku wyznacza administrator cmentarza.
- Pochówek na cmentarzu może się odbyć po uzyskaniu zgody administratora cmentarza i po dostarczeniu odpowiednich dokumentów.
- Ekshumacja zwłok i szczątków jest dopuszczalna w okresie od 16 października do 15 kwietnia i wymaga:
- pisemnej zgody Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Wieluniu
- zgody administratora cmentarza.
- wyjątkowo – przy zachowaniu stosownych środków ostrożności i za zezwoleniem Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Wieluniu – można dokonać ekshumacji w innym czasie.
- Ekshumacji dokonuje firma pogrzebowa posiadająca zgodę rodziny. Miejsce po ekshumacji pozostaje do dyspozycji administratora cmentarza.
- Kaplica cmentarna jest własnością Parafii i jest przez nią zarządzana.
- Grób ziemny nie może być użyty do ponownego pochowania zmarłego przed upływem 20 lat od daty pogrzebu.
- Po 20 latach należy dokonać przedłużenia rezerwacji grobu. Brak przedłużenia administrator cmentarza traktuje jako rezygnację z dalszego użytkowania grobu. Miejsce to może być wykorzystane do ponownego pochówku.
- Na cmentarzu można zarezerwować na 10 lat miejsce na przyszły pochówek. Każdą rezerwację można przedłużać. Rezerwacje niepotwierdzone u administratora cmentarza nie będą brane pod uwagę.
- Wszystkie stawiane pomniki wymagają pisemnej zgody administratora cmentarza. Pomniki nie powinny przekraczać wymiarów:
- pojedynczy – 200 / 100cm
- podwójny – 200 / 160cm
- opaska wokół pomnika z każdej strony nie większa niż 20cm.
- Firma wykonująca prace na cmentarzu powinna posiadać przy sobie pisemną zgodę administratora cmentarza na postawienie pomnika.
- Aby móc dokonać naprawy grobowca bądź wymiany płyty lub tablicy grobowej należy uzyskać pisemną zgodę administratora.
- Odpady oraz śmieci /tylko cmentarne/ powinny być składowane jedynie w wyznaczonym na ten cel miejscu.
- Administrator cmentarza nie odpowiada za szkody na grobach powstałe na skutek klęsk żywiołowych, kradzieży i aktów wandalizmu oraz za rzeczy pozostawione bez nadzoru.
- Wszystkie pozostałe sprawy rozstrzyga administrator cmentarza.
- Regulamin obowiązuje od dnia 1 września 2013 roku.
Dziękujemy za przestrzeganie Regulaminu.
Przepisy cmentarne określają następujące akty prawne:
- Ustawa o cmentarzach i chowaniu zmarłych z 1959 r. (Dz. U. nr 47 z 1972 r., poz. 298 z późniejszymi zmianami).